ČMKOS: Úvodní poznámky k předloženému návrhu státního rozpočtu na rok 2026
Koncem minulého měsíce byl zveřejněn první návrh státního rozpočtu na rok 2026. Představilo jej Ministerstvo financí. Českomoravská konfederace odborových svazů i jednotlivé členské odborové svazy podrobí, tak jako v předchozích letech, tento návrh zevrubné analýze. S touto analýzou seznámí jak své členy, sociální partnery, tak i širokou veřejnost. Vzhledem ke specifické situaci letošního roku považuje ČMKOS za nezbytné zveřejnit svůj postoj k některým klíčovým bodům předloženého návrhu státního rozpočtu již nyní.
Vláda opět nedodala klíčové podklady
Zaprvé – I když se předložený návrh státního rozpočtu tváří jako kompletní, opak je pravdou. Jak bývá poslední dobou nepříjemným zvykem, nebyla opět sociálním partnerům předložena – pro podrobnou analýzu rozpočtu klíčová – „Zpráva k návrhu zákona o stáním rozpočtu České republiky na rok 2026“. (Předloni nebyla předložena vůbec, loni až po trvajících urgencích ze strany odborů i podnikatelů.). Tato zpráva je pro zevrubnou národohospodářskou analýzu východisek sestavování rozpočtu nezastupitelná. (Jedná se o analýzu jednotlivých příjmových a klíčových výdajových položek podle druhů v čase a ve vývoji – bez jejího předložení je skutečná časová analýza předloženého rozpočtu velmi omezena.)
Situace je složitá
Zadruhé – Rozpočet vychází ze srpnové makroekonomické prognózy MF ČR, která odhaduje růst ekonomiky na příští rok na úrovni 2 %. Aktuální ekonomická situace je jak ve světě, tak u nás doma, mimořádně z celé řady vnitřních a vnějších důvodů nepřehledná (válka na Ukrajině a její dopady, celní politika USA, včetně souvisejících dohod, agresivní hospodářská politika Číny, domácí problémy české ekonomiky, volby atd.). Varovný je pro českou ekonomiku vývoj v Německu, kde aktuálně došlo k neočekávanému mezičtvrtletnímu poklesu o 0,3 % HDP. To by mohlo signalizovat, že situace Německa, našeho klíčového ekonomického partnera, není zdaleka ideální.
Z výše uvedených důvodů proto považujeme novou ekonomickou prognózu MF ČR, která je východiskem návrhu státního rozpočtu za vcelku vyváženou a ČMKOS ji – na rozdíl od minulého roku – nekritizuje. (Loni ČMKOS kritizovala výrazně nadnesené tempo ekonomického růstu, které bylo původně 2,7 %, poslední odhad letošního roku se pohybuje okolo 2,1 % a skutečnost bude zřejmě nižší.)
Mzdy musí dále růst
Zatřetí – Vzhledem k tomu, že hlavním zdrojem českého ekonomického růstu je prokazatelně soukromá spotřeba opírající se o výrazný růst mezd, je ČMKOS přesvědčena, že i v příštím roce musí reálné mzdy růst obdobným tempem jako v těchto letech. Jen tak bude možno podle našeho názoru zaručit dosažení předpokládaného růstu ekonomiky na úrovni 2,1 % (na straně jedné) a postupné vyrovnání extrémních poklesů reálných mezd z let 2022–2023 (na straně druhé).
Požadujeme růst platů o 10 %!
Začtvrté – Nedílnou součástí této cesty ovšem musí být i růst v oblasti platů! Zde oproti roku 2021 stále přetrvává v průměru velmi vysoký kumulovaný pokles reálných platů (cca -12 %). ČMKOS proto zásadně nesouhlasí s pouhým selektivním zvyšováním platů u učitelů (do úrovně 130 % průměrné mzdy předminulého roku), bezpečnostních sborů a vojáků.
ČMKOS proto požaduje výraznější zvýšení růstu platů a to meziročně o 10 % pro všechny pracovníky rozpočtové sféry. Toto navýšení přinese nejen sociální, ale v současné době i výrazný prorůstový efekt, který česká ekonomika v této turbulentní době nezbytně potřebuje. ČMKOS tedy přichází s návrhem na výraznější plošné navýšení růstu platů (a potažmo i mezd), který nahradí v růstu HDP výrazný výpadek vnější poptávky růstem poptávky domácí. (Mimochodem k tomu efektu už dochází v letošním roce díky poměrně rychlému růstu mezd a je ho nezbytné dále podpořit.)
Celkový čistý rozpočtový dopad ČMKOS navrhovaného navýšení platů o 10 % reprezentuje pro celé veřejné finance dodatečný výdaj v rozsahu cca 13 mld. Kč. To reprezentuje hodnotu 0,6–0,7 % celkových rozpočtových příjmů státního rozpočtu (bez EU) pro rok 2026. To je ovšem pouze statický pohled, vyvolaný růstový impuls tento přímý rozpočtový dopad ještě v konečném důsledku sníží.
Daňová reforma by přinesla desítky miliard
Za páté – Na pokrytí tohoto pro stabilitu české ekonomiky, státního rozpočtu i veřejných rozpočtů nezbytného navýšení doporučuje ČMKOS přijmout zásadní daňovou změnu. Zrušit systém paušální daně zavedený touto vládou a v důsledku toho snížit povinnou registraci k placení DPH z úrovně 2 milionů na původní 1 milion Kč. Toto reversní opatření by – podle vlastních odhadů MF ČR – reprezentovalo pozitivní rozpočtový dopad cca + 20 mld. Kč. Navýšení uvažovaného zvýšení platů o 10 % by proto lehce pokrylo.
Autor, zdroj, logo: ČMKOS
redakčně upraveno