Jdi na obsah Jdi na menu
 


ČMKOS k návrhu MPSV na valorizaci platů. Požadujeme vyšší růst platů, rychlejší srovnání tabulek a finanční krytí

6. 8. 2025

 

Ministerstvo práce a sociálních věcí předložilo do meziresortního připomínkového řízení návrh nařízení vlády, kterým se mají změnit platové tarify pro státní zaměstnance a zaměstnance ve veřejných službách a správě. 

Návrh obsahuje šest variant růstu tarifů s tím, že hlavním cílem je zrychlený růst nejnižší platové tabulky označené jako Příloha č. 1 a její následné postupné sloučení s platovou tabulkou nazvanou jako Příloha č. 2 v horizontu několika let. 

Podle předkladatele by tak mělo dojít k odstranění rozdílů mezi tabulkami a k postupnému narovnání platů v profesích zařazených dnes do nejnižší platové třídy. Tento krok má pomoci snížit počet tarifů pod minimální mzdou a nejnižší úrovní zaručeného platu. Tento návrh valorizace platů, který by měl posílit konkurenceschopnost veřejné a státní sféry, podporují také zaměstnavatelé i ekonomičtí analytici. 

 

Odbory požadují valorizaci platů, kterou zaměstnanci skutečně pocítí 


Českomoravská konfederace odborových svazů deklaruje, že sjednocení platových tabulek je krok správným směrem. Navržené tempo i rozsah valorizace ale považuje za nedostatečné. 

„Požadujeme plošné navýšení platových tarifů o deset procent od prvního ledna 2026 a to pro všechny státní zaměstnance. Stejně tak převedení příslušného objemu finančních prostředků na toto navýšení do státního rozpočtu,“ říká Josef Středula, předseda ČMKOS. 

„Odmítáme další prohlubování nerovností ve veřejném sektoru. Pokud vláda neakceptuje variantu navrhovanou odbory, je z našeho pohledu jediným přijatelným kompromisem takzvaná varianta VI. z návrhu Ministerstva práce a sociálních věcí,“ doplňuje Josef Středula. 

 

  • +13 % pro zaměstnance v příloze č. 1 a státní službě 
  • +7 % pro ostatní tarifní tabulky (přílohy č. 2 až 4) 

 

„Varianta VI. jako jediná z dostupných alespoň částečně reaguje požadavek odborů dorovnat nejnižší platy nad zákonnou hranici minimální mzdy a zaručeného platu,“ upřesňuje Jiří Vaňásek, místopředseda ČMKOS. 

„Je to poprvé po letech, kdy se vláda oficiálně přihlásila k myšlence zrušení diskriminační tarifní tabulky číslo jedna. Závazek jejího dorovnání nevznikl zázrakem. Je to výsledek soustavné odborové práce, analýz a tlaku na ministerstvo i vládu. Teď je ale nutné, aby činy odpovídaly slovům,“ doplňuje Pavel Bednář, předseda Odborového svazu státních orgánů a organizací a mluvčí odborových svazů rozpočtové a příspěvkové sféry sdružených v ČMKOS. 

„Férovým cílem je odstranění platové nerovnosti, kdy platy z nejnižší platové třídy výrazně zaostávají za platy uvedenými v příloze dvě. Je čas dorovnat tyto rozdíly – směrem vzhůru,“ apeluje Josef Středula. 

 

Proč ČMKOS prosazuje vyšší růst platů 


Odbory upozorňují na kombinaci rizik tří faktorů: 

  • Dlouhodobý pokles reálných platů – v posledních letech snižovala jejich kupní sílu vysoká inflace. 
  • Nárůst počtu tarifů pod zákonným minimem – to vede k povinným doplatkům, které podle odborů neplní motivační aspekt a oslabují zásluhové složky platu, jako jsou osobní příplatky nebo odměny. 
  • Nízká konkurenceschopnost veřejného sektoru – mzdová úroveň v soukromé sféře se vzdálila a bez výraznější valorizace stát ztratí schopnost přilákat a udržet kvalifikované zaměstnance. 

 

Podle ČMKOS není valorizace není jen otázkou spravedlnosti vůči stávajícím zaměstnancům, ale i strategickým krokem k zajištění kvalitních veřejných služeb a bezpečnosti státu.   

 

Tempo sjednocení tabulek 

V návrhu MPSV se počítá s horizontem tří až čtyř let pro úplné sloučení Přílohy č. 1 a č. 2. 

 

Odbory prosazují rychlejší řešení: 

  • k 1. 1. 2026 provést výrazné navýšení Přílohy č. 1 (plošně o 10 % nebo o 13 % a 7 % v případě varianty VI.) 
  • následně v roce 2027 provést zbývající kroky k úplnému sjednocení 
  •  

„Prodlužování procesu snižuje motivační efekt a udržuje nerovnosti, které vláda sama označila za nežádoucí,“ doplňuje Jiří Vaňásek.  

 

Další zásadní podněty ČMKOS 

  • Finanční krytí – valorizace platů musí být plně pokryta státním rozpočtem, a to nejen na tarify, ale i na motivační složky (osobní příplatky, odměny). S růstem platů tedy musí přijít i růst rozpočtů vázaných na platy. 
  • Počet platových stupňů – odbory odmítají návrhy na jejich redukci a navrhují rozšíření nad rámec současných 12 stupňů, aby byl zohledněn rostoucí věk odchodu do důchodu i delší praxe zaměstnanců. Není možné, aby zaměstnanci posledních deset patnáct let své kariéry prožili bez jakéhokoliv navýšení platu. 
  • Zvláštní příplatky – odbory apelují na doplnění a rozšíření příplatků pro profese s vysokou mírou neuropsychické zátěže nebo rizika (např. hygienická služba, operátoři zdravotnických operačních středisek). 

 

„Jediným férovým řešením je adekvátní navýšení tarifů, ne jejich účelové rušení. Pokud chceme zachovat kvalitu veřejných služeb a státní správy, musíme zajistit zaměstnancům důstojné a konkurenceschopné platy,“ vysvětluje Josef Středula. „Jedinou možností je zásadní valorizace, kterou peněženky zaměstnanců opravdu pocítí.  Předložený návrh Ministerstva práce a sociálních věcí ve všech variantách stále bohužel nenaplňuje deklarovaný cíl – zlepšení platových podmínek zaměstnanců ve veřejných službách a správě a státních zaměstnanců tak, aby se posílila konkurenceschopnost veřejné sféry na trhu práce. Zatím jde stále jen o dílčí krok správným směrem,“ uzavírá Josef Středula s tím, že platy se nezbytné adekvátně valorizovat každý rok. 

Rozhodnutí o finální podobě nařízení vlády má padnout koncem srpna po vypořádání připomínek v rámci meziresortního řízení. Podporu nařízení vlády ČMKOS podmiňuje přijetím připomínek, které odbory do meziresortního řízení zaslaly. 

 

 

 

logo_cmkos_th.png

 

 

 

 

 

 

 

 

Zdroj, logo: ČMKOS (TZ)