Jdi na obsah Jdi na menu
 


Program ANTIVIRUS přehledně krok za krokem

7. 4. 2020

 

Ministerstvo práce a sociálních věcí v minulých týdnech připravilo program konkrétních opatření, která pomohou zaměstnavatelům udržet vytvořená pracovní místa. Zaměstnanci by proto neměli mít obavu, že bude jejich místo zrušeno, stát se o ně postará díky Programu Antivirus. Přinášíme jednoduchý návod, jak je možné od dnešního dne požádat o refundaci vyplacených mezd zaměstnancům. 


„V tuto chvíli je nutné pomoci zachovat pracovní místa a nedopustit, aby lidé přišli o práci. Musíme se postarat o zaměstnance a jejich rodiny a udělat maximum proto, aby se nedostali do finanční nebo existenční tísně. Dnes v poledne bude spuštěn program Antivirus v praxi a bude zahájen příjem žádostí zaměstnavatelů o zpětné proplacení mezd jejich zaměstnancům od státu,“ prohlásila ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová. 


Dnes, 6. dubna ve 12 hodin, bude spuštěn příjem žádostí zaměstnavatelů o částečnou kompenzaci celkových mzdových nákladů v podobě náhrad mezd náležejících zaměstnancům za dobu překážek v práci vyvolaných karanténou nebo mimořádnými krizovými opatřeními. Program však počítá i s doprovodnými hospodářskými problémy zaměstnavatelů. Zaměstnavatelé mohou žádat o vyplácení finančního příspěvku za mzdové náklady prostřednictvím Úřadu práce České republiky (dále jen „ÚP ČR“) v místě sídla svého podnikání. 


Základní principy administrace žádosti o poskytnutí příspěvku jsou dálkový přístup (není třeba nikam chodit osobně, vše lze vyřídit elektronicky), rychlé poskytnutí podpory, aktivní upozornění ze strany ÚP ČR na případné chyby v žádosti, minimum nejnutnějších dokumentů. Žádost o poskytnutí příspěvku bude podávána prostřednictvím webové aplikace zřízené speciálně za tímto účelem. Odkaz je umístěn na webových stránkách www.uradprace.cz. 


Pro přiznání příspěvku na již vyplacené mzdy zaměstnancům je potřeba splnit některé podmínky. V první řadě je nutné, aby zaměstnavatel provedl uzávěrku mezd a evidenci docházky za příslušný kalendářní měsíc, následně v řádném termínu vyplatil zaměstnancům náhrady mezd a odvedl povinné odvody (sociální a zdravotní pojištění). Po splnění těchto podmínek, které jsou standardním administrativním úkonem každého zaměstnavatele, předloží prostřednictvím webové aplikace ÚP ČR vyúčtování vyplacených náhrad mezd včetně povinných odvodů. Toto vyúčtování bude obsahovat seznam zaměstnanců a jejich rodných čísel nebo evidenčních čísel pojištěnců (pokud není rodné číslo), na které požaduje příspěvek. Tím bude splněna jeho povinnost vůči Programu Antivirus. 


Po obdržení vyúčtování od zaměstnavatele zašle ÚP ČR elektronicky dotaz ČSSZ, zda zaměstnanci, na které zaměstnavatel nárokuje příspěvek, jsou skutečně zaměstnanci tohoto zaměstnavatele. Příspěvek bude poskytnut pouze na zaměstnance, u kterých bude kontrolou ověřeno, že jsou zaměstnanci v pracovním poměru u žadatele. Následně ÚP ČR vyplatí příspěvek na bankovní účet zaměstnavatele.


Podrobný manuál pro zaměstnavatele k Programu Antivirus je ke stažení na webových stránkách MPSV na odkazu https://www.mpsv.cz/antivirus. 


Program Antivirus vznikl zejména proto, aby nedocházelo k propouštění zaměstnanců a ti si i v této době udrželi svá pracovní místa. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zdroj: MPSV

Tisková zpráva z 6.4.2020